Ofte stilte spørsmål

Her finner du spørsmål og svar knyttet til vår droneapp Avidrone og generelt om droneflyvning i Norge.

Kvinne som ser i kamera og smiler mens hun flyr drone ved havet

Avidrone utsettes inntil videre

Avidrone, som etter planen skulle erstatte Ninox Drone fra 8. desember, er nå satt på pause på grunn av systemtekniske forhold som må utbedres før videre bruk. Appen er derfor tatt ned inntil dette er avklart. Ninox Drone vil videreføres inntil videre, og droneoperatører kan fortsatt bruke Ninox til å søke om tillatelse til flyging innenfor forbudssonen som normalt.

Generelt om droneflyvning og Avidrone

Hvordan kan Avidrone hjelpe meg å overholde regelverket?

I Avidrone finner du kart over luftrom og bakkeområder med informasjon om relevante regler og restriksjoner for droneflygning. Avidrone inneholder ikke alle regler og restriksjoner, så du må sjekke noen andre kilder i tillegg. Sjekk Luftfartstilsynet for en oversikt over ditt ansvar som dronepilot her.

Kan Avidrone hjelpe meg med samsvarsrapportering til myndighetene?

Avidrone lagrer alle flygeplaner (Flight Requests) som du har registrert, samt alle tillatelser og all kommunikasjon knyttet til disse flygeplanene.

Hvor kan jeg fly drone?

I Avidrone finner du kart over luftrom og bakkeområder med informasjon om relevante regler og restriksjoner for droneflyvning. Avidrone inneholder ikke alle regler og restriksjoner, så du må sjekke noen andre kilder i tillegg. Sjekk Luftfartstilsynets veileder om hvor du kan fly drone og modellfly her.

Hvor finner jeg restriksjoner for droneflyvning?

Begrensninger og restriksjoner vises som soner i kartet. Restriksjonene vises også som en del av vilkår og betingelser når du tegner et operasjonsområde. Du må lese gjennom og godta disse vilkåre og betingelser før du kan sende inn flygeplanen (Flight Request).

Hva er forskjellen mellom fem kilometersoner (forbudssoner), CTR (kontrollsoner) og resten av Norge?

Fem kilometersoner (forbudssoner), CTR (kontrollsoner) og resten av Norge har ulike nivåer av luftromskontroll og ulike krav om tillatelse for droneoperasjoner. Avidrone inneholder ikke alle regler og restriksjoner, så du må sjekke noen andre kilder i tillegg. Sjekk Luftfartstilsynets veileder om hvor du kan fly drone og modellfly her.

Fem kilometersone rundt flyplasser

I dette området kreves manuell godkjenning av lufttrafikktjenesten. En flygeplan som er helt eller delvis innenfor forbudssonen på fem kilometer vil vurderes av lufttrafikktjenesten. Det vil generelt bli gitt tillatelse så lenge flygeplanen din er flysikkerhetsmessig forsvarlig.
 

CTR (kontrollsone)

CTR er kontrollerte luftrom rundt større flyplasser, hvor deler av CTR ligger utenfor forbudssonen på fem kilometer. En flygeplan i kontrollsonen, men utenfor fem kilometersonen kan bli automatisk godkjent. Sørg for at du følger alle regler og restriksjoner, har oversikt over luftrommet og utøver vikeplikt etter gjeldende regler.
 

Resten av Norge

I alle områder som er utenfor forbudssonen på fem kilometer og kontrollsoner vil flygeplaner blir automatisk godkjent. Sørg for at du følger alle regler og restriksjoner, har oversikt over luftrommet og utøver vikeplikt etter gjeldende regler.
I hvilke områder trenger jeg tillatelse til å fly drone?

Du må søke om tillatelse til å fly drone i blant annet forbudssoner rundt flyplasser, sensorforbudsområder, restriksjonsområder, over verneområder, fengsler og militære områder. Ulike myndigheter har fullmakt til å gi tillatelse til å fly drone i disse områdene. Lufttrafikktjenesten kan gi tillatelse til å fly drone i forbudssoner rundt flyplasser, og du registrerer flygeplanen din (Flight Request) i Avidrone for å søke om tillatelse. Avidrone vil på sikt gi andre myndigheter mulighet til å gi tillatelser i andre områder. Sjekk Luftfartstilsynets veileder om hvor du kan fly drone og modellfly her.

Kan jeg fly drone nær en flyplass?

Du må søke om tillatelse til å fly drone i forbudssonen på fem kilometer rundt en flyplass. Lufttrafikktjenesten på flyplassen kan gi tillatelse til å fly i forbudssonen. Registrerer flygeplanen din (Flight Request) i Avidrone for å søke om tillatelse.

Hvilke dokumenter trenger jeg for tillatelse til droneflyvning?

For tillatelse til å fly rundt en flyplass må du registrere organisasjonen din, piloten, dronen, og flygeplanen (Flight Request) i Avidrone. Andre krav kan gjelde for tillatelse til å fly drone i andre områder. Sjekk Luftfartstilsynets veileder om hvor du kan fly drone og modellfly, og om hvilken myndighet som har fullmakt til å tillate droneflygning i området her.

Er det noe mer jeg trenger å huske på når jeg skal planlegge og gjennomføre droneflyvning i forbudssonen?

For å være sikker på at du kan motta viktige meldinger fra lufttrafikktjenesten og andre aktører må du sørge for å ha tilstrekkelig strøm og mobildekning på den enheten som du bruker Avidrone på. Følg med på Avidrone under hele flyvningen din.

Tekniske opplysninger og brukerstøtte/support

Hva er forskjellene mellom mobilappen Avidrone og nettsiden avidrone.avinor.no?
Nettsiden (avidrone.avinor.no) og mobilappen Avidrone er koblet sammen og har for det meste samme funksjonalitet. Du kan bruke den ene eller begge flater slik det passer deg best. Innlogging, passord og engangskode er de samme. Nettsiden er mer praktisk hvis du jobber på en laptop/PC, mens appen er mer praktisk hvis du jobber på en mobiltelefon i felt.
 
NB: i en kort periode etter lansering vil det være en annen nettadresse til Avidrone. Du vil alltid finne riktig adresse til nettstedet her.
Hvilke nettlesere støttes av Avidrone?
Avidrone støtter disse nettleserne:
  • Google Chrome: 142.x
  • Microsoft Edge: 142.x
  • Mozilla Firefox: 144.x
  • Opera GX: 120.x
  • Safari: 26.x
  • Chromium-baserte nettlesere: 142.x (Chromium Engine versjon)
Hvilke Apple iOS-versjoner støttes av Avidrone?

På Apple mobiltelefoner krever appen Avidrone minimum iOS versjon 16, mens den anbefalte versjonen er iOS 26.

Hvilke Android-versjoner støttes av Avidrone?

På Android mobiltelefoner krever appen Avidrone minimum Android 11 Red Velvet Cake, mens den anbefalte versjon er Android 15 Vanilla Ice Cream.

Hvordan sender jeg inn melding om en feil, svakhet eller et endringsforslag?

Dersom du ønsker å melde om en feil, svakhet eller foreslå endringer i Avidrone, kan du benytte deg av kontaktskjemaet her (ekstern lenke).

Opprette brukerkonto og logge inn

Hvor lang tid tar det å registrere en ny brukerkonto?

Du må selv registrere din organisasjon, dine dronepiloter, droner og flygeplaner (Flight Requests) i Avidrone, og registreringen vil bli automatisk godkjent. Du vil få tilgang til systemet med en gang.

Hva er forskjellen på de to typene brukerkonto: Recreational og Commercial?

Du bør velge mellom Recreational eller Commercial brukerkonto ut fra formålet med droneoperasjonene.

Recreational brukerkonto er tilpasset enkeltpersoner som flyr droner til personlige- eller fritidsformål. Denne kontoen gir deg viktige funksjoner som flyplanlegging og situasjonsforståelse.
 
Commercial brukerkonto er ment for organisasjoner eller enkeltpersoner som utfører droneoperasjoner for forretnings-, profesjonelle eller forskningsformål. De inkluderer mer avanserte funksjoner som registrering av dronepiloter som flyr for organisasjonen, tildeling av droner til dronepiloter, mer komplekse flygeplaner og arbeidsflyt for organisasjoner. Velg organisasjonstype Commercial (ikke Government), uansett hvilken organisajson du representerer.
Hva trenger jeg for å registrere en Commercial brukerkonto?

Når du klikker på lenken for å registrere en Commericial organisasjon kommer du til et registreringsskjema. I feltene under Organisation Details velger du kontotype Commercial og fyller inn navn og organisasjonsnummer (ikke operatørnummer) for organisasjonen din. I feltene under Operator Details fyller du inn detaljer om deg som Manager for organisasjonen. Feltet Supporting Documents er ikke påkrevet.

Jeg ser en melding om at e-postadressen min er bekreftet. Hva gjør jeg nå?

Når du ser en melding om at e-posten din er bekreftet, så er kontoen din klar til bruk og systemet vil sende deg videre til Avidrone sin startside. Dersom du bruker en annen nettleser må du logge inn på nytt. Fullfør oppsettet av tofaktor-autentisering dersom du blir bedt om det. Etter å ha logget inn og fullført disse trinnene kan du begynne å bruke Avidrone.

Jeg har ikke mottatt en e-post for å bekrefte kontoen min. Hvordan går jeg videre?

Dersom du ikke har mottatt e-post for å bekrefte kontoen din, bør du gjøre følgende:

  • Sjekke spam- og søppelpostmapper
  • Sjekke om det er satt opp automatisk filtrering av e-posten
  • Sjekke at e-postadressen er riktig i registreringsskjemaet eller profilen
  • Velg å sende bekreftelses-e-posten på nytt fra innloggings- eller registreringssiden
  • Hvis du bruker en jobb-e-post, bør du sjekke med IT-avdelingen i tilfelle e-posten har blitt blokkert eller filtrert
Hva er "one-time code"?

«One-time code» er en sikkerhetskode som bare kan brukes én gang og er gyldig i en kort periode. Du vil bli bedt om å oppgi en engangskode når du logger inn med tofaktor-autentisering. Koden genereres vanligvis av din autentiseringsapp og må oppgis nøyaktig som vist før den utløper.

Jeg får ikke autentiseringsappen til å fungere med Avidrone. Hva gjør jeg da?

Hvis du ikke får autentiseringsappen til å fungere med Avidrone bør du sjekke følgende:

  • Tidsinnstillinger på telefonen: telefonens dato og klokkeslett må være satt til automatisk oppdatering. Hvis klokken er feil, kan kodene fra autentiseringsappen bli avvist.
  • Riktig konto: hvis du har flere brukerkontoer i autentiseringsappen, må du sørge for å bruke koden som tilhører Avidrone-kontoen
  • Gyldig kode: du må skrive inn engangskoden som dukker opp i autentiseringsappen og fullføre påloggingen før nedtellingen for engangskoden utløper
  • Hvis du har byttet telefon eller installert autentiseringsappen på nytt, må du kanskje konfigurere tofaktor-autentisering på nytt i Avidrones kontoinnstillinger
Jeg bruker en annen autentiseringsapp enn de som er nevnt. Støtter dere andre autentiseringsapper?

Avidrone støtter autentiseringsappene Microsoft Authenticator og Google Authenticator.

Jeg får en feilmelding når jeg laster opp bilder av dronen og serienummeret. Hvorfor det?

Dette skyldes vanligvis at filen ikke oppfyller kravene eller at det er et tilkoblingsproblem. Du bør sjekke at:

  • Bildet er i et støttet filformat - JPEG, JPG, PDF
  • Filstørrelsen ikke overstiger maksimumsgrensen - 2 MB
  • Internett-tilkoblingen er stabil og at opplastingen ikke avbrytes
  • Hvis du bruker nettsiden, sjekk at nettleseren støttes og er oppdatert. Se hvilke nettlesere som støttes under "Tekniske opplysninger og brukerstøtte/support".
Hvordan administrerer jeg piloter og droner i en Commercial brukerkonto?

Med Manager-rolle for organisasjonen kan du registrere organisasjonen din, legge til eller fjerne piloter, tildele roller (Manager eller Pilot) og registrere alle droner som tilhører organisasjonen. Hver pilot bruker sin egen pålogging, men flyvningene og dronene kobles til organisasjonen slik at alle operasjoner, tillatelser og meldinger lagres under samme konto. En Manager kan også være Pilot for organisasjonen.

Kan jeg tildele én drone til flere piloter?

Ja, i en Commercial brukerkonto kan én drone tilordnes til flere piloter. Dronen er registrert under organisasjonen, og enhver pilot knyttet til den organisasjonen kan velge og bruke dronen som er tilordnet dem når de oppretter en flygeplan (Flight Request). når nye droner blir lagt til, vil de automatisk bli tilordnet til alle piloter. Du kan endre dette etter registrering hvis nødvendig. For hver operasjon er bare én pilot satt som ansvarlig pilot for den spesifikke flyvningen, og systemet lagrer hvilken pilot som fløy hvilken operasjon.

Kan jeg tildele en pilot til flere droner?
Ja, en pilot kan tilordnes flere droner.
 
Recreational brukerkonto: en pilot kan registrere flere droner på sin personlige konto. Når du oppretter en flygeplan (Flight Request) velger du hvilken drone du vil bruke. Systemet registrerer hvilken drone som ble brukt for hver flygning.
 
Commercial brukerkonto: en pilot som er tilknyttet organisasjonen kan bruke hvilken som helst drone som organisasjonen har registrert og gjort tilgjengelig for piloten. Piloten eller en Manager velger hvilken drone som benyttes i operasjonen, og systemet lagrer hvilken drone som ble brukt for denne flygningen.

Registrere flygeplan og søke om tillatelse

Hvordan registrerer jeg min første flygeplan?

Når du registrerer en flygeplan (Flight Request) i Avidrone vil den vurderes ut fra om det er krav om tillatelse til droneflygning i området eller ikke. I forbudssonen på fem kilometer rundt en flyplass vil flygeplanen bli manuelt vurdert av lufttrafikktjenesten. Det vil generelt bli gitt tillatelse så lenge flygeplanen din er flysikkerhetsmessig forsvarlig.Hvis flygeplanen din er utenfor forbudssonen på fem kilometer, vil flygeplanen bli automatisk godkjent.

Flygeplanen min er godkjent – ​​kan jeg starte flyvningen og ta av?
Når flygeplanen (Flight Request) er godkjent må du forespørre aktivering med REQUEST ACTIVATION. Merk at flygeplanen er aktivert og klar for for take-off når status står som ACTIVATED.
 
Du bør også huske på følgende før du tar av med dronen:
  • Du kan ikke ta av med dronen før starttidspunktet du har lagt inn i flygeplanen. Dette er det godkjente tidsvinduet for droneflyvningen din.
  • Det er ingen nye restriksjoner eller advarsler som påvirker det planlagte området.
  • Operasjonsområdet er trygt, og alle kontroller før flyvningen er fullført.
 
Når disse betingelser er oppfylt kan du ta av og gjennomføre droneflyvningen nøyaktig som beskrevet i flygeplanen.
Hvilke typer varsler vil jeg motta under flygingen?
Du vil motta varsler relatert til flysikkerhet og endringer som påvirker droneoperasjonen. Disse kan inkludere:
  • Statusoppdateringer
  • Endring i status på flygeplanen din (for eksempel godkjent, suspendert eller kansellert).
  • Luftroms- eller bakkerelaterte varsler
  • Meldinger hvis nye restriksjoner, advarsler eller midlertidige stenginger oppstår i det planlagte området.
  • Broadcast-meldinger
  • Generelle meldinger til brukere om informasjon og oppdateringer for luftrommet.
Hvordan kan jeg kommunisere med lufttrafikktjenesten/tårnet på flyplassen?

Du kan kommunisere direkte med tårnet (lufttrafikktjenesten) gjennom Avidrone når du opererer innenfor forbudssonen på fem kilometer rundt en flyplass. Avidrone har en chat-funksjon som er tilknyttet flygeplanen (Flight Request).

Med chat-funksjonen kan du sende meldinger til lufttrafikktjenesten, samt motta instruksjoner, avklaringer eller oppdateringer. All kommunikasjon blir lagret sammen med flygeplanen.
Hvorfor må jeg godta vilkår og betingelser for luftrommet?

Du må godta at du har lest vilkår og betingelser (T&C) for luftrommet fordi dette beskriver ansvar, begrensninger og sikkerhetskrav for å operere drone i det aktuelle området.

Ved å akseptere vilkår og betingelser bekrefter du at du forstår:

  • De operative reglene som gjelder i luftrommet
  • Eventuelle restriksjoner eller vilkår som du må følge
  • Dine forpliktelser som droneoperatør
  • Sikkerhetstiltakene som kreves for å fly lovlig og ansvarlig
I tillegg må du følge alle nasjonale og felleseuropeiske regler for flygning med droner.
Hvorfor ser jeg et gebyr på «null» når jeg registrerer en flygeplan?
Et gebyr på "null" betyr at det ikke påløper noen kostnad for operasjonen. Det er på nåværende tidspunkt ingen gebyr for behandling av flygeplaner (Flight Requests).
Hvordan kan jeg be om flere flygeplaner samtidig?
Du kan opprette inntil fem flygeplaner (Flight Requests) i én sekvens og sende dem inn samlet. Flygeplanene kan ha ulike datoer, tidspunkter eller operasjonsområder. Hver flygeplan vil bli behandlet og vurdert individuelt. Hvis du har behov for mer enn fem flygeplaner kan du sende inn flygeplaner i grupper på inntil fem flygeplaner i hver gruppe.
Hvorfor får jeg ikke registrert en flygeplan i visse områder (NFZ)?
Flygeplaner (Flight Requests) er blokkert i noen No-Fly Zones (NFZ) fordi droneoperasjoner ikke er tillatt der under gjeldende regelverk. I disse områdene kan droneflyvninger være forbudt ved lov eller sonen kan ha spesielle krav som håndteres av utøvende myndighet for området. I Avidrone kan du opprette flygeplaner i områder hvor luftromsmyndigheten tillater droneoperasjoner og aksepterer forespørsler gjennom systemet.
Kan jeg endre eller kansellere en innsendt flygeplan?
En innsendt flygeplan (Flight Request) kan kanselleres, men den kan ikke endres. Du kan kansellere flygeplanen helt frem til flygningen starter. Hvis endringer er nødvendig (for eksempel område, høyde eller tid) må du opprette en ny flygeplan. Alle oppdateringer, kanselleringer og statusendringer lagres sammen med flygeplanen.
Hva skjer hvis flygeplanen min er i konflikt med andre flygninger i Avidrone?
Hvis en flygeplan er i konflikt med en annen planlagt operasjon i Avidrone, vil det overlappende området markeres. Dette hjelper deg å forstå potensielle konflikter. Avidrone vil ikke automatisk blokkere forespørselen.
Hva skjer hvis luftrommet plutselig stenges eller suspenderes?
Hvis luftrommet stenges eller suspenderes må alle aktive eller planlagte droneoperasjoner i området stanses umiddelbart. Suspensjon eller stenging kan skyldes flysikkerhet, nødsituasjoner, annen lufttrafikk eller midlertidige restriksjoner.
 
Ved slike tilfeller vil følgende skje i Avidrone:
  • Systemet kan vise en advarsel eller statusendring for din flygeplan (Flight Request).
  • Lufttrafikktjenesten kan sende instruksjoner via innebygd chat.
  • En aktiv operasjon må stanses eller landes trygt, og du må sende bekreftelse til lufttrafikktjensten gjennom chat-funksjonen.
  • Når suspensjonen oppheves må du forespørre ny aktivering med REQUEST ACTIVATION og avvente status ACTIVATED før droneoperasjonen kan gjenopptas.
 
Når luftrommet stenges vil alle droneoperasjoner termineres.
Hvorfor er flygeplanen min suspendert?

Du må lande og holde dronen på bakken hvis luftrommet er suspendert. Lufttrafikktjenesten kan suspendere en flygeplan (Flight Request) ved behov. Dette kan utløses av en nødsituasjon, en hendelse eller andre driftsmessige årsaker. Når suspensjonen oppheves vil alle flygeplaner som fortsatt er innenfor tidsvinduet automatisk gå tilbake til godkjent status.

Hvordan håndterer Avidrone nøderklæringer eller tvangslandinger?

Lufttrafikktjenesten kan erklære nødsituasjon og sende deg instruksjoner. Ved nødsituasjoner kan lufttrafikktjenesten også suspendere eller stenge luftrommet for droneoperasjoner.

Hvordan kan jeg få tillatelse til å fly innenfor forbudssonen til lufthavner med fjernestyrte tårn?

Lufthavner med fjernstyrte tårn (RT) har foreløpig ikke tatt Avidrone i bruk. For disse lufthavnene må du ringe eller sende e-post for å be om tillatelse til en droneoperasjon. Du finner kontaktinfo til lufttrafikktjensten i Avinors dronekart.

Hvis jeg får en godkjent flygeplan i en sone tilhørende Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM), betyr det at jeg har tillatelse til sensorbruk fra NSM?

Nei, NSM og anleggseier kan inntil videre ikke gi tillatelse til sensorbruk gjennom Avidrone. Du må søke NSM eller anleggseier om sensorbruk ved siden av flygeplanen i Avidrone. Se informasjon på NSM sine nettsider her.

Hvor lang tid tar det å få tillatelse til en flygeplan?

Tillatelse til å fly drone i forbudssonen rundt en flyplass blir vurdert fortløpende ved ledig tid hos flygeleder. Normalt vil svar gis innen få timer.

Hva skjer hvis flygeplanen min blir avvist?

Det vil generelt bli gitt tillatelse så lenge flygeplanen din (Flight Request) er flysikkerhetsmessig forsvarlig. En avvisning vil som regel bli gitt fordi flygeplanen ikke er flysikkerhetsmessig forsvarlig. Ofte vil flygeleder foreslå en endret flygeplan som er forsvarlig, for eksempel ved å redusere høyde, utstrekning eller endre tidsrom for flygningen.

Andre funksjoner

Kan jeg se om andre droneoperasjoner vil foregå i nærheten av meg, før jeg starter flygningen min?

Når du registrerer en flygeplan i Avidrone vil du se andre droneoperasjoner i nærheten. Avidrone viser bare operasjoner som er registrert i systemet. Du er alltid ansvarlig for å ha oversikt over luftrommet og utøve vikeplikt etter gjeldende regler. Sjekk Luftfartstilsynet for en oversikt over ditt ansvar som dronepilot her.

Kan jeg få informasjon om værforholdene og værmelding i Avidrone?
Avidrone viser både flyplassbaserte og koordinatbaserte værmeldinger. Været for en flyplass vises på startskjermen og inkluderer METAR- og TAF-informasjon. I tillegg vises også værdetaljer for spesifikke koordinater.
 
Ved registrering av en flygeplan (Flight Request) vises også værmelding for det planlagte operasjonsområdet. Dette inkluderer METAR- og TAF-data fra de nærmeste flyplassene.
Hvordan kan jeg sikre god situasjonsforståelse i luftrommet under droneflyvningen?
I Avidrone kan du se andre droneoperasjoner i nærheten av der du planlegger å operere, og du finner livedata fra fly, helikoptre og droner. Noen luftfartøy deler ikke posisjonen sin elektronisk, og du er alltid ansvarlig for å ha oversikt over luftrommet og utøve vikeplikt etter gjeldende regler. Sjekk Luftfartstilsynet for en oversikt over ditt ansvar som dronepilot her.
Hva skjer hvis dronen min flyr utenfor det området eller den høyden jeg har angitt?
Hvis du flyr i området rundt en flyplass og dronen din forlater operasjonsområdet, så land eller fly tilbake til det avtalte operasjonsområdet umiddelbart og gi beskjed til lufttrafikktjenesten gjennom chat-funksjonen i Avidrone. Lufttrafikktjenesten vil vurdere tiltak for å opprettholde flysikkerheten og kan gi deg beskjed om hva du skal gjøre gjennom chat-funksjonen.